Професионална оријентација у "Старини"

У оквиру Пројекта ПО који у "Старини" постоји од ове школске године, дешава се много тога занимљивог. Ученици VII и VIII разреда учествују у забавним, а врло корисним радионицама. Читав пројекат је занимљив и требало би га остварити кроз пет корака. Први, најважнији, зове се "УПОЗНАЈЕМ САМОГ СЕБЕ". Кажу људи да кад упознаш себе, после је све лако. Проблем је што већина о томе не размишља, проблем се ни не дефинише, а о решавању онда нема ни говора. Зато искрено мислим да су ове нове генерације које су у Пројекту ПО, с те стране, заиста привилеговане. Не знам колико наш школски систем деци пружа прилику да упознају себе. Понекад ми се чини да сви они боље познају нас са друге стране катедре, прилагођавају нам се, испуњавају наше захтеве, ретко предлажу или захтевају.

Професионална оријентација им пружа оно што на већини часова не могу да добију. Као неко ко предаје српски језик и књижевност, ја знам за ту потребу дечје душе да се шири и испитује своје границе. И често им дајем тај широк простор. Зато је моје задовољство приликом реализације ПО још веће.

Живот ми је показао да ако нешто заиста јако желиш, то и добијеш. Само је неопходно да сву своју енергију и мисли усмериш ка постављеном циљу.

На радионицама ученици су у прилици да путују на пусто острво и бирају људе са којима ће им опстанак бити сигурнији, али и занимљивији. Размишљају о свом слободном времену и чиме би га најрадије испунили, покушавају да дефинишу сопствене вештине и способности, праве пирамиду вредности по личном критеријуму. Тако је некоме на врху пирамиде ВЕРА У СЕБЕ, некоме ЉУБАВ, СТРПЉЕЊЕ, ХРАБРОСТ, а некоме СЛОБОДА ИЗБОРА. Покушавају да сагледају себе, али и да добију информацију КАКВИ СУ У ОЧИМА ДРУГИХ и шта је то што би евентуално могли да поправе у свом ЈАВНОМ НАСТУПУ. Конкуришу за послове у предузећима по својој мери, и умеју себе да препоруче јер су сагледали своја знања, вештине и способности.

Најзанимљивија у досадашњем раду, била је радионица под називом "ЈА ЗА ДЕСЕТ ГОДИНА". Ученици су на ликовном правили колаже на којима су показали како виде себе у будућности. Метод визуелизације (како га зову у психологији) је добро опробан и показало се "осуђен" на успех. Зидови учионица, а сада и пано у ходнику, били су прекривени ведрим сликама. На све су мислили, а не само на избор занимања. Пронашли су слике дивних кућа, базена, књига, шоља кафе и чаја поред лигештула и удобних фотеља,занимљиве пределе широм света, своје витке и дотеране фигуре у најлепшој гардероби, најбоље марке аутомобила, омиљене певаче, глумце, а нашао се ту и Џемс Бонд, много момака и девојака са којима желе да доживе љубав, слике будућих супружника (неки чак знају и њихова имена), бебе и њихове играчке, спортове који их релаксирају. Ако поверују, биће то дивни животи.

Онда смо све те колаже ставили пред родитеље. Требало је, да бирајући рад свог детета, одговоре на питање "Колико познајем своје дете?" Било је забавно. Некима је одмах пошло за руком , неки су грешили, смејали се, а неки су били озбиљно замишљени.

Радови су на паноу, можете и ви да их погледате, па да онда и сами направите своју визију будућности. Ја већ јесам, још одавно, на унутрашњости врата неких ормара у стану, и ради... Часна реч!

Као менторска школа "Старина" наставља овај занимљив и важан пројекат. Прво смо УПОЗНАЛИ СЕБЕ, сада се информишемо o каријери и путевима образовања. А после реалних сусрета са светом рада, помоћи ћемо нашим ученицима да донесу ту важну одлуку о даљем школовању и будућем занимању, што је важан степеник до оног дивног живота.

Наташа Мугоша
Проф. српског језика и књижевности

Овај текст, као и друге корисне информације везано за професионалну оријентацију можете погледати на веб сајту "Професионална оријентација".